
Filmimuuseumi ajutiste näituste saalis avaneb 19. veebruarist uus Sergei Bessmertnõi fotonäitus ""Stalkeri" kaks sündi", mis on pühendatud Andrei Tarkovskile ning tema filmile "Stalker".
Andrei Tarkovski lavastatud “Stalker” (1979) jälgib kolme tegelase teekonda salapärasesse ruumi Tsoonis. Peegeldades metafüüsilisi ideid usu ja teaduse kohta, väljendab film igatsust parema maailma järele. Tegelaskujude mõtted ja teekond on tihedalt läbi põimunud loo postapokalüptilise keskkonnaga.
Tsooni filmiti ilma märkimisväärsete eriefektideta peamiselt loomulikes keskkondades Tallinnas ja linna lähedal lagunenud elektrijaamas Jägala jõel 1977. ja 1978. aasta suvel. Sergei Bessmertnõi töötas „Stalkeri” võtetel kaameratehnikuna ning osales igapäevaselt filmi tegemise juures. Tema fotod jõuavad näitusesaali esmakordselt. Näitus „Stalkeri kaks sündi” peegeldab ühe filmi tegemise argipäeva ja meenutab tänaseks kadunud apokalüptilisi paiku 1970ndate Tallinna kesklinnas ja linna ümbruses.
Seda filmi võib pidada üheks kõige keerulisemalt sündinud teoseks filmiajaloos. ““Stalker” on nõiutud,” on Andrei Tarkovski öelnud oma mälestustes. Näitus avab filmi valmimise vastulolulist lugu ja režissööri kompromissitut loomemeetodit.
Käesoleval aastal möödub „Stalkeri” võtete algusest Eestis 45 aastat ning Andrei Tarkovskil on 4. aprillil 2022 90.sünniaastapäev. Näitust saadab režissööri tööde filmiprogramm Filmimuuseumi Kinoteegis.
Kuraator: Karlo Funk
Näituse idee ja
kaasprodutsent: Artur Veeber
Graafiline disain ja ruumilahendus: Unt/Tammik disainistuudio
Filmiprogrammi näitamist korraldasid Mosfilm ja MTÜ Otaku
Tõlge: Refiner
Eesti keele toimetamine: Hille Saluäär
Näituse valmimist toetas Kultuurkapital